Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że 6-krotnie wzrosła liczba polskich nastolatków, którzy próbowali e-papierosa.
30% uczniów w wieku od 15 do 19 lat regularnie inhaluje elektroniczne papierosy, a 60% co najmniej raz ich próbowało. Ponad połowa badanych (54,8%) uważała, że e-papierosy są dużo bezpieczniejsze niż zwykłe papierosy.*
Używanie e-papierosów jest traktowane przez młodzież jako mniej ryzykowne. Młodzież nie zdaje sobie sprawy, że e-papierosy tak samo uzależniają i tak samo negatywnie wpływają na zdrowie, co papierosy tradycyjne. 20 maja wycofano ze sprzedaży papierosy mentolowe, smakowe oraz "klikane". Papierosy mają mieć smak tylko i wyłącznie tytoniu. Zmiany te mają również na celu zniechęcać do sięgania po papierosy wszystkich palaczy, a szczególnie młodych ludzi. Papierosy mentolowe sprawiały wrażenie, że są mniej szkodliwe dla zdrowia, tymczasem najnowsze badania wskazują, że szybciej uzależniają, a sam mentol ułatwia wnikanie substancji rakotwórczych do organizmu człowieka. Zakaz sprzedaży papierosów mentolowych nie obejmuje e-papierosów, a także podgrzewaczy tytoniu.
Jakie metody stosują branże tytoniowe, manipulując młodzieżą?
- w wyrobach tytoniowych i nikotynowych występują smaki atrakcyjne dla młodzieży, takich jak wiśnia, guma balonowa i wata cukrowa,
- używane są atrakcyjne wzory produktów, np. w kształcie pendrive'a lub cukierków, które są również łatwe do noszenia,
- promują produkty jako "zmniejszające szkody" lub "czystsze" alternatywy dla tradycyjnych papierosów przy braku obiektywnej wiedzy naukowej uzasadniającej te twierdzenia,
- sponsorują gwiazdy/influencerów i konkursy w celu promocji wyrobów tytoniowych i nikotyny (np. influencerów na Instagramie), w punktach sprzedaży uczęszczanych przez dzieci stosują marketing produktów np. eksponują je w pobliżu słodyczy, przekąsek lub napojów,
- wynagradzają sprzedawców za eksponowanie produktów w miejscach odwiedzanych przez młodych ludzi, a także dostarczają materiały marketingowe i gabloty sprzedawcom detalicznym,
- kierują sprzedaż papierosów i innych wyrobów tytoniowych do punktów w pobliżu szkół,
- stosują pośredni marketing wyrobów tytoniowych w filmach, programach telewizyjnych i programach streamingowych online.
* Tak wskazują badania przeprowadzone w 2019 roku przez CBOS