Filtry samochodowe od A do Z

Opublikowano:
Autor:

Filtry samochodowe od A do Z - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości

Filtry w samochodach, to jedne z tych podzespołów, które nie kosztują dużo, a ich wymiana nie jest skomplikowana. Niestety dość często zaniedbywana przez właścicieli czterech kółek. Problem polega na tym, że filtry stanowią bardzo ważne elementy nie tylko dla samego pojazdu, ale przede wszystkim dla zdrowia i bezpieczeństwa jego użytkowników. Filtry jakości są dostępne na stronie euautoczesci.pl.

Jak często należy je wymieniać?

Czas użytkowania i trwałość podzespołów pojazdu zależy od tego jak o niego dbamy. Czy przestrzegamy wytycznych zawartych w instrukcji obsługi danego samochodu. Czy terminowo dokonujemy serwisowania i przeglądu. Wiadomo, że im starsze auto, częściej eksploatowane, tym zużycie podzespołów może wzrastać. W przypadku filtrów sprawa, przynajmniej finansowo, nie jest skomplikowana. Nie są drogie. Tak naprawdę mamy kilka podstawowych, które posiada, każdy samochód: filtr paliwa, oleju, powietrza i tzw. kabinowy.

„O” jak olej. Filtr oleju

Zadaniem oleju silnikowego, jednym z kilku, jest wypłukanie oraz usunięcie produktów ubocznych powstających w procesie spalania. Zanieczyszczenia te nie powinny dostać się do samego silnika, gdyż mogą przyspieszać jego zużywanie. Aby tak się nie stało, nie można dopuścić do ich przedostania się do oleju, gdyż pogorszą jego jakość. Takim zabezpieczeniem jest właśnie filtr oleju, który gromadzi wszystkie zanieczyszczenia. Te najpopularniejsze kształtem przypominają puszkę. Jak często go należy wymieniać? Przy okazji każdej wymiany oleju. Warto jeszcze pamiętać o jednym. Wylewając z filtra stary płyn sprawdzić, czy nie zawiera błyszczących drobinek, które mogą oznaczać, że z silnikiem pojazdu coś złego się dzieje. Może się na przykład zacierać. Okres wymiany oleju z filtrem, nie powinien przekraczać 15 tysięcy kilometrów i to niezależnie czy nasze auto ma silnik Diesla, czy benzynowy. Jeśli jednak pojazd nie pokonuje takiego dystansu, to wymiany dokonujemy raz w roku.

 

„P” jak powietrze. Filtr powietrza.

Jest jeden z ważniejszych filtrów w samochodzie, z dwóch powodów: ze względu na zdrowie i samopoczucie jego użytkowników, ale także stopień zużycia pojazdu. Nie wszyscy wiedzą, że przez filtr powietrza przepływa kilka tysięcy litrów powietrza na każdy litr spalanego paliwa. To ogromna proporcja, jednak sprawny filtr może oczyścić powietrze praktycznie stuprocentowo. Dlatego tak ważne jest by o niego dbać, wymieniając raz do roku lub po przejechaniu około dwudziestu tysięcy kilometrów. Biorąc pod uwagę eksploatację tego podzespołu, należy pamiętać o zanieczyszczeniu powietrza w pyły, które w Polsce jest niestety wysokie. Nie warto odkładać tej wymiany, nadmierna eksploatacja filtru powietrza może skończyć się uszkodzeniem pierścieni tłokowych, cylindrów, a ostatecznie turbosprężarki.

 

Filtr kabinowy, to szczególny filtr powietrza, który odpowiada za zdrowie i samopoczucie pasażerów i kierowcy, gdyż pełni bardzo ważną funkcję. Oczyszcza powietrza z pyłów smogowych, roztoczy i innych zanieczyszczeń. Zaniedbanie tej wymiany odczujemy bardzo szybko. Szczególnie w przypadków osób zmagających się z alergiami, astmą albo innymi chorobami układu oddechowego. Do wyboru mamy dwa rodzaje filtrów kabinowych: standardowe z przegrodą z włókniny oraz te z aktywnym węglem, które są droższe, ale mają za zadanie zatrzymywanie również szkodliwych gazów. Jak często należy go wymieniać? Najlepiej co roku przy wymianie filtru powietrza. Jego zużycie możemy zaobserwować wtedy, kiedy nadmiernie parują nam szyby w samochodzie albo z nawiewów powietrza zaczynają dolatywać nieprzyjemne zapachy.

 

Żeby silnik „grał” jak trzeba…

 

Za to odpowiada między innymi filtr paliwa. Jego zadaniem jest odseparowanie zanieczyszczeń, które wraz z paliwem mogą dostać się do silnika. W przypadku silników benzynowych wymienia się go co około 100 tysięcy kilometrów. Musimy tego przestrzegać, gdyż niefiltrowane paliwo przyspiesza zużywanie się wtryskiwaczy. Inaczej wygląda sprawa w silnikach Diesla, wymiana powinna nastąpić nie rzadziej niż co 30 tysięcy kilometrów. Dobrze jest to zrobić przed zimą, aby usunąć z układu paliwowego wodę.

Jeśli nasz pojazdu ma instalację LPG powinniśmy być jeszcze bardziej czujni. Gdyż w przypadku gazu paliwo trafiające do układu wtryskowego musi być filtrowane kilkakrotnie. Zanieczyszczenia powstające przy zmianie stanu skupienia są niebezpieczne dla silnika. Filtry gazu możemy podzielić na te filtrujące fazę ciekłą, a także lotną. Obydwa warto wymieniać raz do roku lub co około 20 tysięcy kilometrów.

 

Oprócz tych podstawowych filtrów w pojazdach, w zależności od ich modelu, skrzyni biegów, wieku itd. znajdują się także inne „mniej popularne” filtry, o których nie możemy zapominać. Filtr przekładni kierowniczej, sportowy filtr powietrza, czy w przypadku „automatów” zestaw filtra automatycznego. Nie warto odkładać wymiany filtrów, gdyż konsekwencje tego zaniedbania mogą okazać się bardzo kosztowne.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE